|
Nuolaidos tik akių dūmimas? Dauguma Lietuvos didžiųjų ir mažųjų prekybos tinklų pastaruoju metu dažnai žongliruoja sumažintomis
kainomis kaip jauku pirkėjams privilioti. Tradiciškai metų pradžioje bene visos parduotuvės,
prekybos centrai skelbia masinius išpardavimus. Nuolaidų procentus išreiškiantys skaičiai 50, 70,
75 tampa magiški. Užrašyti ryškiomis spalvomis jie rėžia akį vitrinose ir mirga prekybos
salėse.
Tačiau, pradėjęs rinktis prekes, pamatai, kad dažniausiai siūlomos mažesnės nuolaidos nei skelbia
reklamos.
Teko nusivilti
Kaunietis Marius, mėgstantis vaikščioti po drabužių ir batų parduotuves per didžiuosius
išpardavimus, sako, kad tokiu metu neretai randa gerų atpigintų prekių, bet kartu pastebi ir daug
apgaulės. Praėjusį rudenį nusižiūrėjau apie 200 Lt kainuojančius batus ir nusprendžiau palaukti
nuolaidų bumo. Vėliau pamačiau, kad avalynė, kuri dabar pardavinėjama kaip neva nukainota, iš
tikrųjų kainuoja tiek pat, kiek ir anksčiau, stebėjosi jis. Padoresnių prekių, kurios būtų
nukainotos 75 proc., kaip dažnai skelbia reklamos, apskritai nesu radęs. Taip pat esu pastebėjęs,
kad kai kurie daiktai akcijų metu specialiai pažymimi didesne kaina, o siūloma nuolaida iš tikrųjų
yra ankstesnė, buvusi dar iki nuolaidų bumo, vertė.
Viename prekybos centrų sutikta Rimkevičių šeima pasakojo susigundžiusi elektronikos prekių
parduotuvių reklamomis, skelbiančiomis, kad jų prekės nukainotos iki 50 proc. Labai atidžiai
apžiūrėjome daugybę prekių, bet perpus pigesnių neradome daugiausia jos nukainotos 515 proc., o
dulkių siurblį, kainavusį 578 Lt, įsigijome už 519 Lt. Pigiau, bet ne tiek, kiek tikėjomės,
numojo ranka sutuoktiniai.
Skaičių triukai
Pavaikščioję po kelis didžiuosius prekybos centrus, įsitikinome, kad viliojančios reklamos nelabai
atitinka tik rovę. Vienoje batų parduotuvėje visa didelė salė buvo nukabinėta daugybe plakatų su
skaičiumi 80 proc. Tačiau apžiūrėjus batų lentynas tokių nuolaidų pamatyti neteko. Pavyzdžiui, 99 Lt
kainavusi žieminių batų pora nukainota iki 69 Lt, 199 Lt kainavusi avalynė iki 99 Lt. Tikrai buvo
batų su 80 proc. nuolaida, bet tikriausiai juos jau išpirko, jei nerandate, gūžtelėjo pečiais
pardavėja. Kita batų parduotuvė, iškabinėjusi daug plakatų, skelbė: Visoms prekėms 75 proc.
nuolaida! Bet tokių prekių rasti irgi nepavyko.
Daug drabužių parduotuvių, kurios kvietė įsigyti prekių su 75 arba 77 proc. nuolaida, iš tikrųjų
teikė daugiausia 50 proc. nuolaidas. Vienoje parduotuvėje savininkai, beveik virš visų kabyklų
uždėję kortelę su 75 proc., ant džinsų etikečių, matyt, apsidrausdami, užrašė 30,50,75 proc. Esą
nuolaida gali svyruoti šiose ribose, ir nėra ko piktintis, jei neradote prekių, kurioms buvo taikoma
didžiausia nuolaida.
Aplankytose higienos ir kosmetikos prekių parduotuvėse taip pat buvo iškabinti plakatai Nuolaidos
iki 75 proc. Apžiūrėjome visas prekes su akcijos ženklu: pavyzdžiui, šampūnas, kainavęs 13,95 Lt,
nukainotas iki 10,45 Lt, kremas, kainavęs 7,95 Lt, iki 5,96 Lt, visos kitos prekės nukainotos po
kelis litus, bet nė viena tiek, kiek skelbė reklama.
Pažeidžiami įstatymai
Konkurencijos tarybos narė Jūratė Šovienė sakė, kad sulaukia nemažai skundų dėl klaidinančios
reklamos išpardavimo akcijų metu. Pastebėtina, kad reklama, skelbianti Nuolaidos iki 50 proc.,
akcentuoja vartotojui būtent skaičių 50, taigi vartotojas, atėjęs į parduotuvę, pagrįstai tikisi,
kad daugumai parduotuvėje parduodamų prekių bus taikoma 50 proc. nuolaida. Nepasitvirtinus vartotojo
lūkesčiams, tokia reklama gali būti pripažinta klaidinančia, aiškino ji.
Nesąžiningos komercinės veiklos įstatymas draudžia reklamą naudoti kaip jauką. Prekybininkai
puikiai išmano psichologiją priviliotas didelių nuolaidų pirkėjas, nors ir neranda skelbtų
konkrečių nuolaidų, bet gali susigundyti mažesnėmis. Dažnai su maksimalia nuolaida prekių būna labai
mažai arba apskritai nėra, o tai jau yra apgaulė, reklama naudojama kaip jaukas, teigė J.Šovienė.
Pasak Konkurencijos tarybos narės, gaunama skundų, kai parduotuvės dirbtinai padidina kainas prieš
akcijas, o paskui neva prekes nukainoja. Taip pat esame įspėję ir kelionių agentūras, kurios
reklamoje siūlo vieną kainą, o paskui paaiškėja, kad teks mokėti papildomai, pasakojo
J.Šovienė.
Už klaidinančią reklamą galima skirti baudą iki 30 tūkst. Lt, bet J.Šovienė sakė, kad Konkurencijos
taryba siekia ne bausti, o įspėti ir kovoti su pirkėjų apgaudinėjimu.
Elektroninės pinklės
Europos vartotojų centro direktorė Viktorija Ramašauskaitė sakė, kad ES yra priėmusi direktyvą,
įpareigojančią prekybininkus dirbti sąžiningai ir neklaidinti pirkėjų. Tačiau dažnai žmonės
pakliūva į gudrias pinkles, nes atidžiai neperskaito visų sąlygų, pasakojo ji.
Pavyzdžiui, vienas vilnietis per Norvegijoje registruotą tinklalapį užsisakė bilietus į koncertą.
Jame dideliais skaičiais buvo parašyta, kad bilietai kainuoja 100 eurų, bet, kai juos užsakė, kaina
pakilo penkis kartus. Tas žmogus vis tiek nusipirko bilietą, bet paskui kreipėsi į mus, norėdamas
sužinoti, ar tai ne kokia nors apgaulė, pasakojo V.Ramašauskaitė. Paaiškėjo, kad mažomis
raidėmis buvo aprašytos įvairios papildomos sąlygos, todėl per Norvegijos vartotojų teisių gynimo
institucijas nieko negalėjome pagelbėti.
Prekybininkai neigia
Kelis didelius prekybos centrus valdančios bendrovės Baltic RED rinkodaros vadovė Rasa
Vyšniauskienė tikino, kad prekybininkams nenaudinga taikyti netikras nuolaidas. Vienadienės naudos
vaikytis nenaudinga, nes kitą kartą pirkėjai tuo netikės, įsitikinusi ji.
Pasak R.Vyšniauskienės, neseniai vykusios trumpalaikės akcijos Megoje, kai nukainotoms prekėms dvi
dienas buvo taikomos papildomos akcijos, sulaukė didelio dėmesio. Tokias akcijas rengėme ir
anksčiau, pasakojo ji. Jei nepateisintume pirkėjų lūkesčių, tokios jų gausos, kokia buvo,
nesulauktume.
Išpardavimų praktika taikoma visame pasaulyje stengiamasi išparduoti senas prekes prieš atvežant
naujas jų kolekcijas. Gal kai kurie prekybininkai ir nurodo neteisingas nuolaidas, bet taip jie
kenkia sau ir meta šešėlį kitiems, teigė R.Vyšniauskienė.
Reikia aiškesnių taisyklių
Paulius Mereckas, Vartotojų teisių gynimo centro pirmininkas
Lietuvoje kol kas nėra priimta aiškaus reglamento, skirto sezoniniams išpardavimams, akcijoms.
Latvijoje šiems atvejams yra numatytas specialus įstatymas. Jame yra reikalavimas teikti teisingą
informaciją. Todėl dabar prekybininkai nebaudžiami pateikia neišsamią informaciją ir taip privilioja
pirkėjus, kurie ieško išreklamuotos nupigintos prekės, bet jos neranda. Tada prekybininkai
pasiteisina, kad jų buvo labai mažai, todėl jas greitai išpirko. Manau, jie turėtų pateikti
išsamesnę informaciją, pavyzdžiui, paskelbti, kad maksimaliai nukainotų prekių yra tik keli vienetai
ir panašiai.
Pirkėjai jau ne naivuoliai
Zita Čeponytė, Lietuvos vartotojų instituto prezidentė
Mūsų atliktas tyrimas parodė, kad daug pirkėjų jau nepasitiki skelbiamomis nuolaidomis, abejoja jų
tikrumu. Daugelis apklausoje dalyvavusių žmonių sakė, dažnai negalintys nusipirkti išreklamuotų
prekių už labai mažas kainas. Kiti nurodo, kad virš prekės nurodyti nuolaidos procentai neatitinka
tikrovės. Gauname nemažai skundų, kai parduotuvėse dirbtinai pakeliamos kainos, o paskui vėl
sumažinamos ir parduodamos kaip su nuolaida. Prekybininkai turėtų žinoti, kad taip darydami jie
kenkia patys sau. Jei reklamuojama 75 proc. nuolaida, tiek nukainotų prekių turėtų būti ne viena
kita, o daugiau.
Šaltinis: www.valstietis.lt
http://www.valstietis.lt/Archyvas/Pirmas-puslapis/2009-metai-Sausis/Nuolaidos-tik-akiu-dumimas Grįžti atgal |
|